Kära förort

”Man måste kunna acklimatisera sig. Och det har jag gjort. I min ort.” Hasse och Tages Lindemän har satt fingret på många tidsfenomen och i det här fallet är det förortsbo Albert Lindeman som skildrar livet utanför tullarna med långa resvägar och ligister i trapphusen.

Då, på 1960-talet, var förortslivet nytt och kanske lite exotiskt. Visionen var att ge många människor möjlighet att bo modernt och bekvämt. En miljon bostäder på tio år. Folk kom i tusental, från stadskärnorna, från svensk landsbygd och från andra länder, till de nya orterna som sprängde upp ur urskogen runt städerna. Idag är miljonprogramsförorterna slitna och har dåligt rykte och låg status. Men visst kan man slå ner sina rötter djupt i sin ort även om den är lite skruttig.

Kallhäll 1965. Bildkälla: Järfälla kommuns bilddatabas

Bilden ovan visar Kallhäll i Järfälla kommun sommaren 1965. Husen är nya och än så länge ganska få, det finns mycket natur kvar. Nästan alla hus är karaktäristiskt svängda mot solen, sjön och varandra, och i mitt tycke är de fantastiskt vackra och skulpturala så här från ovan. Gator och bostadsrättsföreningar har namn inspirerade av Bolinders verkstäder, som i seklets början hade flyttat ut från Kungsholmen och startat bondbyn Kallhälls förvandling till industribygd och förort. Det är Svetsaren, Emaljeraren, Kopparvägen och Tennringen.

Och så Rondellen, en nästan cirkelrund låghusformation som skymtar ovanför mitten till höger på bilden. Dit kom jag 1987, redo för ett nytt liv. Nyexad, nyanställd och nybliven lägenhetsägare. Det var en älskad lägenhet och de första rottrådarna letade sig ner i Järfällamyllan utan att jag anade det minsta. Fjorton mycket minnesvärda och viktiga år tillbringade jag i Kallhäll.

Den stora huvudorten i Järfälla är Jakobsberg, som för hundra år sedan var ren jordbruksbygd. Under 1920-talet började man avstycka mark från Jakobsbergs gård till småhusbebyggelse och på femtio år, grovt räknat mellan 1920 och 1970, gick centrala ”Jakan” från bondby till villastad till miljonprogramsförort. Sedan dess har det förtätats och byggts ut och smällts upp centrumanläggning, handelsplats och industriområden. Och förändringen pågår förstås hela tiden, som sig bör.

Jakobsberg 1954. Bildkälla: Järfälla kommuns bilddatabas

I bilden ovan är det 1950-tal och Jakobsbergs centrum är en småhusidyll. Av de här husen finns bara det avlånga gamla kommunalhuset längst ner samt skolan i fonden kvar idag. En del av allén diagonalt från bildens mitt finns kvar, nu mellan två stora parkeringsplatser.

Jakobsberg 1963. Bildkälla: Järfälla kommuns bilddatabas

I bilden från 1963 är övergången från villastad till förort i full gång. Under 1960-talet revs villorna, som bara var 30-40 år gamla, allteftersom de stora höghusen skulle upp. Den nämnda allén skymtar till vänster. Fem år senare, 1968, är det nästan klart:

Jakobsberg 1968. Bildkälla: Järfälla kommuns bilddatabas

Bara några få villor återstår runt de bländvita betongkolosserna. Allén står som idag mellan två parkeringsplatser.

Jag har bott i Järfälla länge, men det är kanske först sedan jag för några år sedan började läsa på om min hemorts historia som jag på allvar slagit ner rötterna. Undan för undan har jag utforskat gårdar, torp och stadsdelar och försökt skapa mig en bild av hur det sett ut här under olika perioder. Det har också gjort mig engagerad i vad som händer i kommunen idag, hur det byggs och förändras. Som släktforskare har man ett givet intresse för de bygder man forskar i – men även en nutida hembygd, utan minsta historiska rottråd, blir ett spännande forskningsobjekt.

Ser ni någon springa omkring med mobilen i högsta hugg och fotografera gammalt och nytt så kan det vara jag som dokumenterar – för mitt eget höga nöjes skull.

Tips!

Många kommuner, museer och hembygdsföreningar har fantastiska bilddatabaser på nätet där man kan se sin hembygd i olika tidsepoker. Gör det!

Om Agneta Aglert

Skribent, släktforskare och egen. Visa alla inlägg av Agneta Aglert

2 responses to “Kära förort

Kommentera

