Inspiration och beslutsångest

Förr eller senare drabbar det förmodligen alla som släktforskar eller ägnar sig åt någon annan hobby. Man har så många tåtar och uppslag att man inte vet i vilken ände man ska börja.

Förra helgen var jag på släktforskardagarna i Norrköping. Två dagar med föredrag och mässa och 4 000 entusiastiska forskare. Dessutom i en mycket passande miljö – Louis de Geer konsert och kongress vid Motala ström, mitt i Industrilandskapet. Staden har tagit vara på de gamla fabrikerna, väverierna och kvarnhusen på ett sagolikt sätt.

Louis de Geer konsert och kongress i Norrköping

Fick med mig en hel del intressant material, bland annat polisunderrättelser på dvd, några böcker och en massa tips. Det är inspirerande att gå omkring där på mässan och insupa atmosfären av entusiasm, kunnande, hjälpsamhet och framför allt… att allting runt omkring mig handlar om det jag brinner för. Ganska oemotståndligt faktiskt.

Så kommer man hem och ska göra något av allt det nya. Inga problem, om det inte varit så mycket annat. Jag har stora områden som jag vill dokumentera, till exempel mitt tunga frikyrkoarv på samtliga släktgrenar, och ett underbart gammalt gårdsarkiv som ännu bara är inventerat och sorterat men som rymmer många historier. Massor av mer avgränsade tåtar också, men lika spännande. Och så måste man ju ägna sig åt vanlig hederlig grundforskning! Och kolla släktforskningsgrupperna på Facebook, läsa en eller annan blogg – och helst blogga själv då och då. Allt detta på den lilla tid som finns kvar när allt annat fått sitt.

Karlstads baptistkyrka, Tabernaklet, från 1925

Jag klagar inte. Sån här beslutsångest är mycket kärt besvär. Bara att välja som jag vill. När jag vill. Ingen deadline utan helt på mina villkor. Är lite för ivrig bara. Vill göra allt, NU!

Något blev i alla fall gjort idag. Har ändrat utseendet på bloggen. Det visade sig att det snygga typsnittet book antiqua inte ser så bra ut på vissa skärmar och i vissa upplösningar. Det visste man väl egentligen, inga seriffer på skärm har det ju alltid hetat. Så nu hoppas jag att den gamla trotjänaren verdana ska vara läsbar för alla.

Men nu får jag väl ändå ta och slå upp några årtal!

Om Agneta Aglert

Skribent, släktforskare och egen. Visa alla inlägg av Agneta Aglert

Kommentera

