Kändisspaning

En stor andel av Sveriges befolkning är släkt med Gustav Vasa, det är allmänt känt. Och många värmlänningar anses ha Selma Lagerlöf bland sina anor. Själv har jag inte hittat någon storkändis i min släktforskning än, men jag har många outforskade tåtar som kan rymma hur många stjärnor som helst. Eftersom jag  fascineras storögt av alla öden jag möter så är jag inte ute efter vare sig makthavare, kulturpersonligheter eller andra kändisar. Men visst… en krydda vore det att ha en celebritet i släktträdet. Får jag önska vill jag ha Gustaf Fröding (som i och för sig är släkt med Selma så då får jag henne på köpet).

Gustaf Fröding. Okänd fotograf, bildkälla Riksarkivet

I väntan på en känd släkting får jag ta det näst bästa. Jag har nämligen några släktingar som befunnit sig nära kända personer under kortare eller längre tid. Det smäller också högt.

Apropå skalder…

Systrarna Andersdotter på Klastorp

På försommaren 1885 kom systrarna Andersdotter till Kungsholmen i Stockholm. Anna Maria var 24 år och Johanna 18 och de var födda och uppvuxna i Hova i Västergötland. Anna hade varit i staden sedan 1881 och tjänat hos en verkmästaränka Busch på Grevturegatan. Tillsammans med lillasyster Johanna tog hon nu tjänst i den vackra villan Klastorp på Kungsholmen. Klastorp ligger vid Mariebergsbrons norra fäste och på den tiden gick färjan över till Lilla Essingen därifrån. Märkligt nog har jag inte hittat någon bild på Klastorp, vare sig ny eller gammal, man får ta en titt i Eniros gatuvy. Men en soldisig höstdag 2007 råkade jag själv tillfälligtvis fånga villans lusthus med mobilkameran. Villan är lika solgul och ligger bland träden mellan lusthuset och bron. I bakgrunden DN-skrapan.

Från Lilla Essingen mot Mariebergsbron och Klastorps lusthus, 2007

Även ångbåtar från staden trafikerade Klastorp och dessutom fanns Forslunds varv i närheten. Inget läge kunde vara bättre för systrarnas arbetsgivare. Han var ångbåtskommissionär och han hette Oscar Strindberg.

Oscar Strindberg 1897. Okänd fotograf. Bildkälla: Västergötlands museums bilddatabas.

Oscar var född 1847 och näst äldst i Carl Oscar Strindbergs och Eleonora Ulrika Norlings barnaskara. Två år efter Oscar föddes gossebarnet som skulle komma att bli en av Sveriges allra största författare, August.

Familjen Strindberg bodde på Klastorp mellan 1885 och 1892 och hade alltså precis flyttat in i villan när systrarna från Hova gjorde entré. Mor i huset hette Hedvig Maria Gustava Hedberg och var från Västmanland. I familjen fanns tre barn, Eva Eleonora, 8 år, Gustaf Erik, 5 år, och Karl Oskar Fredrik, 3 år. Anna och Johanna var de enda tjänarna i huset under det närmaste året och nog kan man se dem springa och leka med barnen bland klippor och snår där kring lusthuset. Det troliga är att de aldrig fick träffa August eftersom han var utomlands mellan 1883 och 1889, men kanske kom det brev från honom och säkert var han ett samtalsämne i familjen.

August Strindberg ca 1892. Fotograf: han själv. Bildkälla: Wikimedia

Närmare än så kom inte Anna och Johanna den store skalden, så kändisspaningen stannar verkligen vid en spaning.

Anna blev kvar hos Strindbergs i två år. Därefter flyttade hon till Reimersholme där hon blev piga och senare kokerska hos verkställande direktören på spritfabriken. 1891 gifte hon sig med en av arbetarna på fabriken, Carl Axel Lönn, och de fick dottern Olga.

Johanna lämnade Klastorp efter bara ett år och var det följande året piga hos apotekaren Norselius med familj på Hantverkargatan. Hon gifte sig aldrig utan försörjde sig som sömmerska till sin död 1904.

Återkommer med fler kändisspaningar så småningom.

Om Agneta Aglert

Skribent, släktforskare och egen. Visa alla inlägg av Agneta Aglert

2 responses to “Kändisspaning

  • Agneta Aglert

    Hej, kul att du läser! Jag tycker själv inte alltid det är så viktigt exakt hur jag är släkt med dem jag skriver om, men förstår att man kan undra. Systrarna var 4-männingar till min morfars far…

    Kul med dina kungligheter. Världen är liten! 🙂

  • Helena

    Coolt, men jag fattade aldrig hur du är släkt med systrarna Andersdotter…

    Jag är själv släkt med en domprost från Hova men jag kommer inte ihåg på rak arm när han levde. Den största kändisen i min släkt är nog kung Al Hussein av Jordanien. Han är gift men en svenska från Södertälje som ingår i samma släktklan som jag. The royal we 🙂

Kommentera

