Tankar från ekbacken

Gästbloggaren på sitt backkrön i Görvälns naturreservat, Järfälla

Tänk hur olika livet gestaltar sig för oss ekar. Och hur olika vi behandlas på ålderns höst. Inne i stan finns det inte plats för oss gamla. De bygger hus och vägar precis intill rötterna på oss så att vi åldras allt fortare. Man behöver visst inte vara mer än femhundra år för att känna sig uråldrig där i trafikbruset. Vård? Nej, det är det inte tal om. Kränkning och förnedring i årtionden – och dör man inte självmant tar de till sågen.

Här hemma i urskogen går det lugnare till. Ja, ibland åtminstone. Själv är jag minst lika gammal och skruttig som den där stackarn inne i stan, men jag har turen att stå i ett ganska välordnat vårdhem. De plockar de allra torraste kvistarna och håller snyggt runt mig så jag kan breda ut mig i min fulla prakt.

Nog har jag sett att flanörerna stannar till och tittar beundrande på mig från skogsvägen. En del kliver över stättan och kommer upp och hälsar på. Klappar mig på stammen och säger några vänliga ord om tidens gång och historiens vingslag. Jag tror de känner sig unga i mitt sällskap och är nyfikna på vad jag sett och hört genom åren.

Där jag står har det sett likadant ut i århundraden. I stan förändras allt hela tiden. Vad ekarna där ser och hör kan inte ens jag föreställa mig. Men står de i vägen finns det till sist inte plats för dem längre. De kan ju skada någon om de faller, gubevars. Något berättigande i sig själva har de visst inte.

Frid över ditt minne, syster tv-ek.

Tv-eken år 1900. Långt före tv-hus och Oxenstiernsgata. Gustav Adolfskyrkan till vänster. Bild och inringning från Wikipedia

Tv-eken på Oxenstiernsgatan 2011. Eken togs ner i november. Foto: Anders Wiklund / Scanpix.

Om Agneta Aglert

Skribent, släktforskare och egen. Visa alla inlägg av Agneta Aglert

2 responses to “Tankar från ekbacken

  • Agneta Aglert

    Ja, visst är det bedrövligt, men tyvärr är inte Kalvshälla den enda torpstugan som bränts eller rivits när modernare anläggningar skulle ha plats. Ett annat exempel är Tallbohov, se https://agnetaaglert.wordpress.com/2012/08/21/tallbohov/. Fler bilder på dessa och andra torp, med mera, finns i Järfälla kommuns bilddatabas: https://sofie.jarfalla.se/. Kul att du kommenterade!

  • Marie Chronberg

    Kalvshälla dragontorp och med tanke på att det, som jag fått ut av texten fanns till vid 1721, så instämmer jag att det är skandal att det användes för en brandövning, när det borde bevarats och blivit K-märkt. För det är ju en bit historia. Tack för din historia samt bild, man kan kanske får vara tacksam att det hann bli en bild på den innan dom använde den som brandövningsbjekt . MVH Marie

Kommentera

