Pytskärlek

Spelande gråskalor. Jag tror Ernst skulle säga att de gifter sig med varann, eller nåt…

Måste medge att jag nästan aldrig har snittblommor hemma. Ändå är vaser mina absoluta favoritpryttlar. Murriga vaser i grov keramik. Skulpturala och stilrena. Fat och skålar går också bra. Pytsar, helt enkelt. Helst i 1950-1960-talsstil och allra helst från Upsala-Ekeby (UE).

Ekeby 2 i Bondkyrka

Företaget Upsala-Ekeby startade med tegel- och kakeltillverkning 1886, på hemmanet Ekeby utanför Uppsala, där leran var av mycket god kvalitet.

Husförhörslängd 1886-1890 för Helga Trefaldighet (Bondkyrka) församling i Uppsala. På fastigheten Ekeby 2 hade man just börjat bedriva tegelbruk och kakeltillverkning. Här en del av personalen.

Snart utökades produktsortimentet med bruksföremål och prydnadsartiklar och genom förvärv av andra företag breddades sortimentet undan för undan. Med åren växte UE till en jättekoncern där exempelvis Gefle, Rörstrand, Hackefors och Kosta-Boda ingick. 1950-talet var den stora glansperioden – efterfrågan var enorm och antalet konstnärer större än någonsin.

Idag är UE ett minne blott, Ekebybruk stängdes 1978 och koncernens fabrikat säljs enbart under sina respektive varumärken. Men inte minst för oss som växte upp på 1960- och 1970-talen är UE-pytsarna laddade med mängder av nostalgi – minnen av släktmiddagar, mormors köksskåp, första egna prydnadssaken…

Vurmen!

Kanske är det vasen nedan som är ursprunget till min UE-vurm. Den fanns med hela min uppväxt, stod nästan alltid framme med eller utan blommor, och den var alltid fulländad i mina ögon. Form och färg i perfekt harmoni.

Abukir, sällsynt verk av Hjördis Oldfors, 1960

Några fler favoriter

Chamotte kallas en typ av keramik där leran blandats med flisor av bränd och krossad lera. Effekten blir en skrovlig och vacker yta där glasyren får ett levande skimmer. Om det finns någon glasyr, vill säga. Oglaserad chamotte är också väldigt snyggt.

Chamotte-trio. Den knubbiga orangebruna heter kurbits, tro det eller ej. Den höga heter Sparta. Alla är tillverkade på 1960-talet.

Omgivningen är viktig. Nog tycker jag de färgglada pytsarna av Mari Simmulson gör sig bra på det lövformade femtitalsbordet.

Färgglatt

Blomman på fatet nedan har dubbla kronblad och heter Paprika – trots det har den alltid påmint mig om Värmlands landskapsblomma, skogsstjärnan, som jag inte sett i verkliga livet sen jag lämnade detta landskap. Kanske är det därför Paprika är min fatfavorit.

Paprika av Anna-Lisa Thomson

Det lilla likörkruset nedan är från 1930-talet och får representera en äldre tid i UEs historia. Återkommer till den.

Likörkrus från 1930-talet

Om Agneta Aglert

Skribent, släktforskare och egen. Visa alla inlägg av Agneta Aglert

Kommentera

