Stationskultur

Snart jullov och nytt år. För den som vill ägna sig åt en kulturgärning under 2013 kommer här ett tips: Dokumentera gamla pendeltågsstationer! Troligen är det ett råd att ta till sig var man än bor men det gäller alldeles särskilt i Stockholmsområdet de närmaste åren.

Bilden nedan visar bygget av huvudentrén till Citybanan, den helt nya pendeltågstunneln genom Stockholm. Nya pendeltågsspår byggs också hela vägen nordväst ut, för att ge tätare och stabilare trafik.

Entrégropen

Entrégropen

I och med bygget av nya Citybanan och Mälarbanan kommer flera pendeltågsstationer att flyttas, byggas om eller helt enkelt läggas ner och rivas. Några exempel på dessa olika förändringar är Karlbergs station i Vasastan samt Barkarby och Kallhäll i Järfälla. Här ett bildsvep.

IMG_1093

Karlbergs station, vilande på vacker bergvägg

Klassiska Karlberg. Själva stationen invigdes 1882 och femtio år senare, 1932, stod den nuvarande stationsbyggnaden klar. Om några år läggs den ner när Citybanan leder pendeltågen via den nya stationen vid Odenplan i stället.

IMG_1094

Perrongerna vid Karlberg och slottet i fonden.

Tar man sig någon mil nordväst ut, in i Järfälla kommun, kommer man till Barkarby station. Den ska flyttas 250 meter norrut för att komma närmare den nya Barkarbystaden. Läs mer om tågtrafiken i den expansiva regionen här: http://www.barkarbystaden.se/sidor/tagtrafik/

Barkarby var från början en idyll med en liten stuga till stationshus och villor och lummighet runt omkring. Numer inte fullt så idyllisk.

P1080280

Bron är från 1930-talet. Där regleras bil- och busstrafiken med ljussignaler, en riktning i taget. Den är för smal för att vara tvåfilig. Bron ska nu rivas och ersättas av en ny gång- och cykelbro, efter vad jag förstår.

Barkarbybron

Barkarbybron

Man får hoppas att gångtunneln med kakelkonsten bevaras.

Barkarbyälg

Barkarbyälg

Och långt där borta skymtar den nya staden som stationen ska närma sig. Och däremellan E18… Barkarby ska bli en knutpunkt och så småningom byta namn till Stockhom Väst.

Staden och vägarna

Staden och vägarna

Två snäpp längre ut ligger Kallhäll. Även denna anrika station ska rivas och det blir en helt ny byggnad. Bara bra? Är den nuvarande ful som stryk? Ja, kanske. Men ett tidsdokument och en symbol för förortstro och framtidstro där den reser sig  i urskogsgrönskan.

Kallhälls station

Kallhälls station

På den kompakta betongväggen ut mot Kallhällsleden finns en rest från det första stationshuset, en gavelspets som räddades när huset revs 1982. Fantastiskt!

Ett spår av det förflutna

Ett spår av det förflutna

Kallhälls station

Stationen och skylten

Till sist en bild av det lilla bedagade stationshuset i Jakobsberg. Stationen här är en av Sveriges största järnvägsstationer med 20 000 passagerare per dag, men den hör kanske till dem som påverkas minst av den nya järnvägen – det blir en ny utgång i södra delen och så ska det gamla stationshuset flyttas – tio meter! – för att lämna plats åt de nya spåren. Men än står det där det har stått sedan 1870-talet eller så.

GOD HELG!

Jakobsbergs gamla stationshus

Jakobsbergs gamla stationshus

Advertisements

Om Agneta Aglert

Skribent, släktforskare och egen. Visa alla inlägg av Agneta Aglert

One response to “Stationskultur

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: